Home » De 5 ikken

De 5 ikken

 

De 5 ikken is ontstaan tijdens mijn gevorderden opleiding bij Novilo. Ik heb de specialisatie module, positieve desintegratie van Dabrowski gevolgd bij Lotte van Lith. Door deze specialisatie kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik met de 5 overprikkelbaarheden/gevoeligheden die Dabrowski benoemt, iets wil betekenen voor de doelgroep hoogbegaafden.

Vanuit mijn praktijkervaringen en vele gesprekken met leerkrachten en ouders, merk ik nogal eens onbegrip voor de gevoeligheden van hoogbegaafde kinderen. Er zijn wel misdiagnoses ontstaan door het misschien niet juist intepreteren van het gedrag van hoogbegaafde kinderen. Sommige hoogbegaafde kinderen begrijpen zichzelf ook niet (meer). 

Als eindproduct heb ik een lijst overprikkelbaarheden  (met behulp van inzichten van Lotte van Lith) samengesteld,om zoveel mogelijk verschillende overgevoeligheden van kinderen op papier te krijgen. Vervolgens hebben meer dan 160 ouders en tientallen (geteste hb) kinderen de lijsten ingevuld met de overgevoeligheden die men herkende bij de kinderen of bij zichzelf. 

De uitkomst van die lijsten heb ik gebundeld in de meest voorkomende overpikkelbaarheden. In totaal zijn dat 77 kaarten geworden verdeeld over de 5 gebieden.

  • de psychomotorische gevoeligheden
  • de zintuiglijke gevoeligheden
  • de intellectuele gevoeligheden
  • de verbeeldende gevoeligheden
  • de emotionele gevoeligheden.

 

Handleiding met herkenning/signaleringskaarten 

Ik heb een handleiding geschreven met daarin een stukje theorie van Dabrowski. Dabrowski heeft zijn theorie niet alleen geschreven voor hoogbegaafde mensen. De theorie van Dabrowski heb ik gekoppeld aan de zijnskenmerken van Tessa Kieboom. 

Inhoud van de handleiding:

  • doelgroep
  • doel
  • achtergrond
  • theorie van Dabrowski
  • opzet en uitvoering
  • begeleiding van het kind 
  • lijst met gevoeligheden voor het kind
  • lijst met gevoeligheden voor leerkrachten/begeleiders en ouders
  • registratieformulier
  • bijlagen en bronnen

 

De handleiding is voorzien van een A4 map en de kaarten zijn wire o gebonden.

 

Deze handleiding heb ik geschreven vanuit meerdere doelen. 

  • Het kind kan zich herkennen in de gevoeligheden en kan daardoor begeleiding krijgen en/of meer zelfinzicht.
  • De leerkracht/begeleider kan het kind beter plaatsen en in beeld krijgen welke gevoeligheden een rol spelen in het leven van het kind. De gevoeligheden kunnen daarnaast besproken worden en ingezet worden als talent of bij storend gedrag voor het kind zelf, meer gereguleerd worden. 
  • De ouders kunnen zelfinzicht krijgen op het gedrag van het kind en ook hun kind beter herkennen. 

 

Om het kind zoveel mogelijk zelfinzicht te geven en de regie bij het kind te laten, heb ik kaarten gemaakt met daarop korte zinnen en een afbeelding van de gevoeligheid (foto van kind(eren). Kinderen die vooral talig aangelegd zijn kunnen zich herkennen in de zinnen. Kinderen die vooral in beelden denken, hebben door de afbeelding/foto ondersteuning bij de zin en in hun denken. 

 

Voorbeeld van een mogelijke werkwijze:

De leerkracht laat het kind de 77 kaarten zien en vraagt waarin het kind zich herkent. Welke gevoeligheden het kind heeft of wel eens ervaart. De leerkracht kruist het gekozen item aan op het registratieblad. Aan het eind heeft u zo een duidelijk overzicht welke gevoeligheden of op welk gebied de meeste gevoeligheden voorkomen. Daarnaast kan de leerkracht en de ouders ook nog een lijst invullen. Als laatste kun je de getallen in een totaal overzicht plaatsen en kun je op deze wijze de gevoeligheden van het kind meer in beeld brengen op dat moment. 

Het is niet de bedoeling dat er dan een een kaartje of label geplakt wordt op het kind. Het is bedoeld om het kind en de anderen inzicht te geven in het gedrag. Daarnaast staat in de handleiding beschreven hoe je kunt omgaan met de gevoeligheden in de klas en/of thuis. Niet om de gevoeligheden weg te werken, maar om gedrag te herkennen, vanuit die gevoeligheid te gaan werken, bij erg storend gedrag (ervaren door de leerling) het gedrag te reguleren. etc.

 

paper voor leerkrachten en ouders

Naast de handleiding met het kaartenset heb ik nog een boekwerkje/naslagwerk gemaakt met vragen van leerkrachten en/of ouders over het gedrag/werkhouding van hoogbegaafde kinderen. Deze paper is wire o gebonden in A4 formaat.

Vragen die o.a. aan de orde komen zijn:

  • Slordig en onverzorgd werken en toch hoogbegaafd zijn, dan mogen ze ook leren om netjes te werken....
  • Altijd dat gepieker en gevraag voordat we ergens naar toe gaan...
  • Verlegen doen, hoogbegaafden weten toch alles, dus aanstellen...
  • Het lijkt wel of ze altijd de beste willen zijn...
  • Ze doen zo overdreven, als ze zijn gevallen of een klein wondje hebben is de wereld te klein...
  • Soms kijken ze zo starend voor zich uit, ze horen alles niet eens, hoe bereik ik dat kind...

Bovenstaande vragen zijn voorzien van een toelichting en van tips/opmerkingen.

 

Boekje voor de kinderen

Als laatste heb ik een boekje geschreven over de gevoeligheden voor de kinderen zelf. Het is een klein boekje geworden met veel gedachten en uitspraken die ik de ruim 14 jaar dat ik met hoogbegaafde kinderen werk, gehoord, gezien of onder tranen of gelach heb horen vertellen. Voor kinderen kan het veel herkenning geven.Dit boekje is wire o gebonden en A6 formaat

 

Heeft u belangstelling voor dit pakket, dan kunt u het in de webshop kopen.

Na betaling wordt het pakket naar u verzonden.

 

 

kosten:

 

Hele pakket (handleiding in A4 map, kaarten, paper voor leerkrachten/ouders en boekje voor kinderen)                        € 59,95

Handleiding met kaarten                                                                                                                                       € 55, -

Paper voor leerkrachten en ouders                                                                                                                         €   4,95

Boekje voor leerlingen                                                                                                                                          €    3,95

 

 

Reacties op de handleiding, de 5 ikken

 

Wat een zorgvuldig en volledig product. Ik merk een diep begrip van de doelgroep en ook een diep
begrip van het onbegrip waar deze kinderen tegenaan lopen. De manier waarop je dat wilt
keren richting begrip, met de theorie van Dabrowski, is empathisch en zonder oordeel. Op
een hele toegankelijke manier neem je de begeleiders van deze kinderen (en de kinderen
zelf) mee op een ontdekkingsreis naar meer inzicht in zichzelf en in elkaar.